top of page
Zoeken

#9 Uit het archief


Uitnodiging voor een expositie bij Galerie Pennings in 1981

In 1998 interviewde Rik Suermondt Harry Pennings in het kader van het 20-jarig bestaan van Galerie Pennings. De tekst geeft een goed beeld van wat Harry beoogde. Een mooi tijdsbeeld. Vandaar een reprise.


Het interview verscheen in De Fotograaf (nr. 4) 1998, pp. 19-21.
















Galerie Pennings: 20 jaar op de huid van de fotografie


Galerie Pennings, gevestigd te Eindhoven, is de oudste bestaande fotogalerie in Nederland, en vandaag de dag meer dan ooit in beweging. Onder de bezielende leiding van Harry Pennings wordt sinds 1979 een consciëntieus tentoonstellingsbeleid gevoerd, dat vrijwel volledig is toegespitst op de autonome fotografie. Een gesprek met een geëngageerd fotoliefhebber.


Tien jaar geleden werd Galerie Pennings in een kunstblad geafficheerd als “een expositieruimte die deel uitmaakt van een winkel voor interieurverzorging waar ongeveer tien tentoonstellingen per jaar worden georganiseerd over hedendaagse fotografie van voornamelijk Nederlandse fotografen.” Als ik deze omschrijving voorleg aan Harry Pennings, reageert hij enigszins verbaasd.


“Nee, ik was zeker niet alleen bezig met Nederlandse fotografen. Een van mijn eerste exposanten was Ralph Gibson. Een andere vroege deelnemer was Keiichi Tahara, wiens schitterende serie ‘Fenêtres’ bij mij nog vers in het geheugen ligt. Maar ook Christian Boltanski, Jochen Gertz, John Hilliard, Mario Giacomelli en Werner Mantz exposeerden in die begintijd. Ik wilde dus zeker niet alleen Nederlandse fotografen. Maar het onderhouden van contacten buiten Nederland was lang niet altijd even makkelijk te combineren met de werkzaamheden voor mijn designwinkel.”


“Maar als ik echt geïnteresseerd was in een buitenlandse kunstenaar of fotograaf, nam ik toch de tijd om hem of haar op te zoeken. Voor de komst van de Euromarkt bracht dat soms de nodige problemen met zich mee. Bijvoorbeeld toen ik rond kerst 1982 in Parijs met mijn vrouw en kinderen in de auto foto’s ging ophalen bij Christian Boltanski, en de Franse douane na inspectie allerlei problemen maakte over de BTW. Bij de expositie van John Hilliard weet ik nog dat er veel te hoge bedragen werden gevraagd voor het transport, en toen ben ik uiteindelijk zelf maar met de auto op en neer gereden naar Engeland om de foto’s weer af te leveren.”


“Ik ben in 1979 met fotogalerie Pennings begonnen. Er waren toen twee andere galeries in Nederland: Ger Fiolet en Canon Photo Gallery, beide in Amsterdam. Die hebben inmiddels allebei het loodje gelegd. Ik ben dus nu de oudste fotogalerie in Nederland. Toen noemde ik het nog nadrukkelijk ‘fotogalerie’. Nu vind ik dat een te beperkende benaming, omdat ik de laatste jaren ook fotografie in samenhang met beeldhouwkunst en andere disciplines laat zien; als een vorm van mixed media.”


“Toen ik jong was kocht ik als zovelen een box camera. Daar ligt het begin van mijn fascinatie voor de fotografie, die nog werd versterkt door de eerste probeersels in de donkere kamer. Ik was echter heel kritisch, en meende uiteindelijk dat ik te weinig talenten had. Na het starten van de galerie werd ik bovendien geconfronteerd met zoveel goede fotografie, dat ik besloot om de camera op te bergen.”