top of page
Zoeken

#30 Onthaasten

Aan het woord: Noortje Haegens


Noortje Haegens. foto Jasper Groen

Meestal moeten kunstenaars veel moeite doen om ontdekt te worden door een galeriehouder. Noortje Haegens (1985) niet. Zij werd al vroeg in haar carrière benaderd door Petra Cardinaal van Galerie Pennings. Iemand van de Rotary, waar Petra lid van was, had het werk van Noortje Haegens gezien en vroeg Petra eens naar het werk te kijken. Na het zien van de website van Noortje heeft Petra haar gebeld met het verzoek naar de galerie te komen om haar werk te laten zien en te vertellen wat haar bezighoudt. Voor het Rotary-lid mocht Noortje een werk in opdracht maken.






Noortje Haegens, werk in opdracht

Even later, van medio december 2013 tot medio februari 2014, had Noortje een werkperiode in het atelier van Kloosterhotel ZIN in Vught, bij de fraters. Contactpersoon voor de residence was Wim Verschuren, een van de fraters.

“Deze werkperiode heeft veel voor mij betekend. Drie maanden bij de fraters. Ik ben daar volledig ingedoken en heb ook meegedaan aan meditaties. Dat heeft een nieuwe dimensie aan mijn werk toegevoegd. Ontmoeting, echt contact maken, stond centraal. Voor de frater is dat barmhartigheid, voor mij is dat onder andere ook de ontmoeting met de natuur.”

Noortje Haegens maakt wandelingen in de natuur. Het gaat haar niet zo zeer om de actie maar om de functie van het wandelen. In onze rusteloze tijd waarin het hele leven versneld is, is het voortbewegen te voet een tegenbeweging.

“Tijdens het lopen ondervind ik een vertraging van mijn waarneming, waarbij ik terugkeer naar de kracht van de stilte. De beleving van het landschap is van wezenlijk belang in mijn werk. Ik maak gebruik van het medium film dat me de mogelijkheid geeft om te spelen met de werkelijkheid en ik poog die een vertaling te laten zijn van mijn persoonlijke beleving. Om de poëzie van natuur en landschap zo concreet mogelijk te kunnen ervaren, zijn rust, stilte en aandacht nodig”.

Noortje Haegens, 'Heen en Weer' (2014)

Petra Cardinaal en medewerker Irma van Bommel hebben de eindpresentatie van Noortje in ZIN bezocht en waren onder de indruk, vooral van de video-installatie Heen en Weer. De opname is gemaakt boven een ven in de Moerputten bij Vught. Je ziet Noortje op een schommel, maar je ziet niet waaraan de schommel hangt. Noortje onthult het raadsel: de schommel hing aan een oude, in onbruik geraakte spoorlijn over het ven. Het bijzondere aan deze installatie is de rustgevende werking, het meditatieve karakter. Van het filmpje is een loop gemaakt, waardoor de schommelende beweging eeuwig doorgaat, als een perpetuum mobile. Noortje gebruikt in haar werk vaak zichzelf als model, omdat ze haar eigen natuurbeleving wil tonen.

Petra en Irma waren zo enthousiast dat Noortje een solo-expositie aangeboden kreeg bij Galerie Pennings. Wat bijna nooit voorkomt: er zat ruimte in de planning. De expositie kon meteen na ZIN worden gerealiseerd. De video Heen en Weer werd midden in de ruimte op een screen geprojecteerd, zodat het aan weerszijden zichtbaar was. Muziek, monotoon geluid in een vaste cadans (door Noortje zelf samengesteld) maakte wezenlijk deel uit van de installatie. Beeld en geluid samen zorgden voor een sfeer van Zen. Bezoekers bleven soms wel een uur zitten, om geheel onthaast het pand weer te verlaten. Naast diverse video’s (in een loop) waren er ook foto’s te zien.