Zoeken

#27 Crossover met performance

Aan het woord: Maarten van der Put van United Cowboys


Maarten van der Put, choreograaf van United Cowboys, maar ook filmer en fotograaf. foto Hetty de Groot (tijdens de opening)

Maarten van der Put (1961) vormt samen met Pauline Roelants al 25 jaar het artistieke team van United Cowboys. Behalve choreograaf is Maarten van der Put ook regisseur en beeldend kunstenaar.

Hij studeerde beeldende kunst met specialisatie video en film aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten Psychopolis in Den Haag onder voormalig directeur Frans Zwartjes.


Hij creëerde videowerk voor verschillende gezelschappen en regisseurs, waaronder Ivo van Hove, Jan Lauwers en Pierre Audi.


Wat niet zo bekend is, is dat Van der Put al die jaren ook heeft gefotografeerd. Met zijn fotografisch oeuvre treedt hij nu voor het eerst naar buiten. Aanvankelijk wilde hij een overzicht van zijn werk tonen, maar uiteindelijk koos hij voor vrij recent werk, van de laatste vijf jaar.


Performance door twee dansers van United Cowboys, bij Pennings Foundation december 2018

De eerste kennismaking met het internationale, maar in Eindhoven gevestigde dansgezelschap United Cowboys was tijdens de expositie 'The Secret Life of Materials' (georganiseerd door Beeldenstorm | Daglicht en WARP) eind 2018. Tijdens de finissage van deze tentoonstelling werd een performance uitgevoerd door twee dansers van United Cowboys.


Als modellen vraagt hij altijd dansers van United Cowboys. “Dansers zijn gewend in een fysieke taal te spreken. Ze zijn fysiek ingesteld. Het zijn makkelijke, prettige mensen om mee samen te werken. Maar eigenlijk is dans niet het thema. Het thema is het lichaam, de mens. En daarnaast het clair-obscur. De foto’s zijn vaak experimenten met licht: tegenlicht, reflectie en onconventionele lichtbronnen als beamers en zaklampen. De schaduw wordt zodoende onderdeel van de compositie. De foto’s zijn niet bewerkt of gemanipuleerd. Ik werk afwisselend met focus en off-focus. Off-focus vind ik mooi omdat het een schilderachtig effect geeft.”


Een collagewand met foto's van een performance door Maarten van der Put. foto Hetty de Groot

In de expositie vormen twee foto’s een uitzondering. Het zijn opnamen van verkreukelde, gerimpelde posters. “Oorspronkelijk waren dit glamourportretten, maar door weersinvloeden zijn de posters gaan rimpelen, waardoor het effect teniet wordt gedaan.”


Rechts een videowerk van Maarten van der Put, waarbij hij inzoomt op de huid. foto Hetty de Groot

“Er zit een gelaagdheid in het werk, zowel letterlijk als figuurlijk. Letterlijk door condens en vuil op ruiten en plexiglas, wat van dichtbij bezien een abstract beeld geeft. En figuurlijk door de waarachtigheid, de natuur van iemand willen doorgronden. De naaktfoto’s zijn geen geposeerde portretten in de gebruikelijke zin. Het naakt wordt niet uitdagend maar juist heel natuurlijk getoond. Er is geen sprake van seksualisering. Ik wil niet choqueren, ik wil het naakt normaliseren. We heten tenslotte allemaal Naaktgeboren.”