top of page
27.07.2024 – 24.08.2024

The [un]fortunate man

Jo Brunenberg

best greenhouse (002).jpg

De verzameling Jo Brunenberg

In de zomer toont Pennings Foundation een selectie uit de unieke verzameling mannelijk naakt van Jo Brunenberg.


Jo Brunenberg is graficus, fotograaf en verzamelaar. Hij verzamelde al vroeg fotografica, zowel camera’s als 19de-eeuwse fotografische procedés. In 1982 trof hij op een beurs voor fotografica in Keulen een foto van twee halfnaakte jonge mannen, vervaardigd door Wilhelm von Gloeden. Dat betekende de start van een nieuwe passie: het verzamelen van fotografie met als thema het mannelijk naakt. Wat hem daarin aantrok was de schoonheid, de gevoeligheid, maar ook de kwetsbaarheid van het naakte of halfnaakte mannelijke lichaam en de tweedimensionale weergave daarvan op fotografisch papier.


Zijn collectie geeft een beeld van de geschiedenis van het medium met de verschillende fotografische technieken, de veranderende stijl en de ‘tijdgeest’. Door de veranderende moraal is er in de loop der tijd heel verschillend aangekeken tegen afbeeldingen van mannelijk naakt. Van de preutse Victoriaanse tijd eind 19de eeuw, de vrijmoedige jaren ’60 van de vorige eeuw tot een soort ‘nieuwe preutsheid’ van de afgelopen jaren.


Brunenberg verzamelde werk van ‘grote namen’ als Frank Meadow Sutcliffe, Wilhelm von Gloeden, Horst P. Horst, Duane Michals, Arthur Tress, Paul de Nooijer, Robert Mapplethorpe, Paul Blanca, Michal Macku, Jan Saudek, Hans van Manen, Christian Vogt, Herb Rits, Joel Peter Witkin en Erwin Olaf, maar ook werk van minder bekende fotografen. Het collectioneren heeft hem veel gebracht. Met een aantal fotografen bouwde hij een persoonlijke band op. Hij kocht werk bij galeries maar ook rechtstreeks bij de fotografen die hij kende en ruilde ook eigen werk met dat van hen.


The [un]fortunate man toont een selectie van meer dan 50 originele drukken vanaf eind 19de eeuw tot heden.


Lees hier: De verzamelaar aan het woord


Jo Brunenberg (1949) is graficus, fotograaf en verzamelaar. Na een grafische opleiding in Utrecht, gevolgd door een opleiding aan de Akademie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven specialiseerde hij zich in reproductietechnieken, druktechnieken en kleurmanagement. In 2005 was een deel van zijn verzameling te zien op Breda Photo in de expositie ‘Onwerkelijke Schoonheid’.

Opening
Zaterdag 27 juli 2024 16.00 – 18.00 uur.
Gratis toegang. Wel graag aanmelden: https://bit.ly/3W3rOaC

Helen Sear, photography, video art, new media art, artcollector, photography, exhibition, gallery

bottom of page