04.09.2021 – 30.10.2021
Strijders
Marja Vink
Verlengd t/m 30 oktober 2021
De presentatie ‘Strijders’ van Eindhovens beeldend kunstenaar Marja Vink sluit mooi aan bij de expositie ‘Migratie’ van Piet den Blanken en Stijn Peeters.
Marja Vink gebruikt vaak krantenfoto’s als basis voor haar werk. Foto’s van vluchtelingen, maar ook van de agressors, de militairen waarvoor de mensen vluchten.
Van de foto’s maakt ze lijntekeningen die ze vervolgens met behulp van een naaimachine borduurt op organza, een doorzichtige stof. In haar borduurwerk weet ze expressieve gebaren of gezichtsuitdrukkingen te vangen. Draadjes hecht ze niet af, die versterken de expressiviteit.
Ze geeft naailes aan migrantenvrouwen in Eindhoven, die al dan niet een verblijfsvergunning hebben. Tijdens de lessen kreeg ze te horen hoe ze hun leven in Nederland ervaren. Hoe moeilijk het is om hier een bestaan op te bouwen. Van een van deze vrouwen heeft ze een portret geborduurd.
Bij de vluchtelingen die in het nieuws komen zoomt ze tegenwoordig in op de gezichten. Letterlijk om de migrantenvrouw een gezicht te geven. “Het zijn mensen van vlees en bloed die het overkomt en die slachtoffer zijn van sociale onrechtvaardigheid en politieke misstanden. Redenen om uit het eigen land te vertrekken.”
Na een opleiding aan de Sociale Academie in Eindhoven ging Marja Vink (1956) naar de kunstacademie in Tilburg en stapte daar over op de Docentenopleiding Beeldende Vorming, met als specialisatie textiel.
---
The presentation 'Fighters' by Eindhoven visual artist Marja Vink fits in nicely with the exhibition 'Migration' by Piet den Blanken and Stijn Peeters.
Marja Vink often uses newspaper photos as the basis for her work. Photos of refugees, but also of the aggressors, the soldiers from whom people flee.
She makes line drawings of the photos, which she then embroiders on organza, a transparent fabric, using a sewing machine. In her embroidery she manages to capture expressive gestures or facial expressions. She does not tie off threads, they enhance the expressiveness.
She gives sewing lessons to migrant women in Eindhoven, who may or may not have a residence permit. During the lessons she was told how they experience their life in the Netherlands. How hard it is to build a life here. She embroidered a portrait of one of these women.
She now zooms in on the faces of the refugees who are in the news. Literally to give the migrant woman a face. “It's real people it happened to. They are victims of social injustice and political abuse, which forced them to leave their own country.”
Marja Vink (1956) studied at the Social Academy in Eindhoven, then she started studying at art academy in Tilburg and switched to the Teacher Training in Visual Arts, specializing in textiles.