11.05.19 - 22.06.19
A Hiding Place in Waking Dreams
Helen Sear
In A Hiding Place in Waking Dreams toont Helen Sear een selectie uit haar fotografisch werk en werk met bewegend beeld. Het is haar eerste solo-expositie in Nederland.
Helen Sear - Cold Frame (2019)
Vanuit een achtergrond in performance, film en installatie in de jaren tachtig is Helen Sear gaan experimenteren met digitale technieken en lens-based media, gecombineerd met tekeningen en geluid.
Technologie, landschap, mensen en dieren spelen een belangrijke rol in het werk van Helen Sear. Ze vestigt de aandacht op de veranderende relatie van de mens ten opzichte van zijn omgeving. Invloeden van (magisch-realistische) literatuur, film, schilderkunst en oude fotografische technieken zijn merkbaar in haar werk.
Ze toont o.a. werk uit de series Becoming Forest, Diviner, Sightlines, Viewfinder, Pastoral Monuments, de video Wahaha Biota en Cold Frame.
Cold Frame (2019)
Dit werk is speciaal gemaakt voor de galerie en zal voor de eerste keer worden tentoongesteld. Cold Frame bestaat uit 66 panelen van plexiglas, waarop het beeld van een kleine koudekas, voor het beschermen van jonge planten, wordt geprint. Elk paneel verwijst zowel naar de ruiten van een echte, grote kas als naar de glasplaten (negatieven) van vroege fotocamera’s. De courgetteplant die in de kas groeit, neemt menselijke proporties aan. Dat is komisch, maar tegelijk wringt het ook.
Diviner (2018)
“Diviner (wichelaar) is een serie foto’s van wilgen aan de oever van Lac de Cercey in Frankrijk. De markeringen op hun stammen laten zien dat het waterniveau ooit veel hoger was. De wortels lijken op rokken die me deden denken aan de hoepeljurken van het Spaanse hof, geschilderd door Velasquez. Voordat ik ze fotografeerde heb ik iedere boom versierd met wilde bloemen die op die plek groeiden. Ze kregen de namen van mythologische godinnen die in verband gebracht kunnen worden met wilgen of water. De duotoon kleur in de foto's ‘herstelt’ het vroegere waterniveau, maar verwijst ook naar oudere methoden voor het toevoegen van tinten, kleurstoffen en filters aan zwart-witfoto's. In mijn verbeelding zal de versiering van deze wortels het water op dezelfde manier lokken als een prieelvogel zijn nest versiert om een partner aan te trekken.”
Helen Sear (1955) studeerde Beeldende Kunst aan de Reading University en University College London (Slade School). Haar fotografische werken werden algemeen bekend in de tentoonstelling ‘De-Composition: Constructed Photography in Britain’ (1991), die door Latijns-Amerika en Oost-Europa toerde. Ze had een solotentoonstelling op de 56e Biënnale van Venetië in 2015. Tot voor kort was ze gastdocent aan de Royal Academy Schools in Londen. Ze woont tegenwoordig in Frankrijk.