19.11.2022 – 28.01.2023

Warm Woensel West

Kees Martens

best greenhouse (002).jpg

Fotograaf Kees Martens woont al meer dan 30 jaar in Woensel West, naar volle tevredenheid. Hij heeft de wijk in het noordwesten van Eindhoven zien veranderen van achterbuurt naar ‘krachtwijk’ en heeft die ontwikkeling vastgelegd.

De wijk Woensel West werd in de jaren ’30 tot ’50 van de vorige eeuw gebouwd om te voorzien in de groeiende vraag naar arbeiderswoningen voor medewerkers van Philips. In de jaren ‘80 en ‘90 kreeg de wijk een slechte naam door criminaliteit en prostitutie. Daarna is met landelijke steun, inzet van de gemeente Eindhoven en vooral van woningbouwcorporatie Trudo begonnen met herstel.


Kees Martens fotografeerde de sloop, renovatie en nieuwbouw van woningen. Hij zocht contact met de bewoners, zowel op straat als in hun huizen. En hij documenteerde activiteiten die met en voor de bewoners werden georganiseerd om saamhorigheid te bevorderen. Tegenwoordig is zestig procent van de bewoners van Woensel West autochtoon, twintig procent heeft een westerse migratieachtergrond en twintig procent een niet-westerse migratieachtergrond.


“Woensel West is nu gewoon een heel leuke, levendige wijk”, zegt Martens. “Er wonen totaal verschillende mensen, van allochtonen tot yuppen en alles daartussen. Er zijn winkeltjes en terrasjes, kunstenaarsinitiatieven als KEVN (Kelderman en Van Noort) en Tante Netty. En een uitstekend functionerend buurthuis. Trudo speelt daarin een cruciale rol. Niet alleen door de renovaties, maar ook door allerlei projecten die ze hier hebben opgezet. Ik herinner me dat er een keer een reuze pita-brood is gebakken door heel veel mensen. Dat soort dingen werkt echt, dat heeft het proces om de wijk te verbeteren, zeker geholpen.”


Naast de expositie bij Pennings Foundation is er ook een buitenexpositie in Woensel West.

Er verschijnt een boek over Woensel West, uitgegeven door Lecturis.


Kees Martens (1959) volgde zijn opleiding aan AKV | St. Joost in Breda. Zijn foto’s verschijnen via DCI Media (en eerder via fotopersbureau Van de Meulenhof) in het Eindhovens Dagblad. Daarnaast maakt hij vrij werk.

Opening
Opening wordt later bekend gemaakt.

Helen Sear, photography, video art, new media art, artcollector, fotografie, tentoonstelling, galerie